מה ההבדל בין תחנת הסימולציה לבין תחנת הדילמה?

פייר הכנה למבחני הקבלה לרפואה

תחנת הסימולציה לעומת תחנת הדילמה

גם תחנת הדילמה וגם תחנת הסימולציה הן חלק מיום התחנות במרכז האבחון של מור מרקם. הן מהוות שתיים מתוך שלוש תחנות עיקריות בהן תצטרכו לעבור ביום המיונים.

על פי דף ההערכה לדוגמה שמפרסם המרכז הארצי, האבחון ביום התחנות כולל הערכה על פי סקאלה של אחד עד שש למספר תכונות וכישורים כגון – העברת מסרים, יחס לזולת, כנות, הקשבה, רגישות, התמודדות עם לחץ, יוזמה והובלה, הבנת המציאות, הבנת מורכבות, מודעות עצמית וביקורת עצמית ושיקול דעת.

כדי שתוכלו להתכונן לתחנות אלה כראוי, חשוב שתבינו גם מה ההבדל בינהן:

מבנה התחנה:

בתחנת הדילמה אתם יושבים מול מראיין. במהלך הראיון הוא יבקש מכם להציג את דעתכם לגבי דילמות אתיות שונות, לרוב מתחום הרפואה, אבל לא בהכרח.

בתחנת הסימולציה יש שני חלקים שונים –  

חלק ראשון: משחק סימולציה מול שחקנים- יוצג לכם תרחיש מסוים הקשור בקונפליקט כלשהו ותצטרכו לשחק אותו מול שחקן, כאשר הבוחן צופה בכם.

 

חלק שני: תחקיר אישי מול מראיין שיציג לכם שאלות שעלו מהסימולציה. 

נושאים לדוגמא המובאים לדיון בתחנה:

בתחנת הדילמה: אתם תתבקשו למשל לדון עם המראיין בשאלה: כיצד היה פועל כרופא משפחה של בני זוג אם אצל אחיה של האישה הייתה מתגלה מחלה תורשתית חשוכת מרפא, ובעלה היה מבקש ממנו שישכנע את אשתו להיבדק בבדיקה גנטית שתגלה אם היא צפויה לחלות במחלה.

דוגמא לתרחישים בתחנת הסימולציה: אתם צריכים לשחק בתפקיד רופא, שמשוחח עם הורה של נער, שבא לחדר מיון מסומם אחרי בילוי לילי.

אתם מתבקשים לשחק בתור אדם המשוחח עם שכנו, נהג הסעות ילדים לבית ספר, והשכן מתוודה שהוא אלכוהוליסט.

אתם נדרשים לשחק בתור מתנדב בבית אבות, שמשוחח עם קשיש שהביע רצונו לסיים את חייו.

5 דקות של תחקיר מול המראיין – המראיין ידבר על כל מיני נקודות שעלו מן התרחיש . לדוגמא :

מה היו 2 המטרות הגדולות שלך לפני שנכנסת לסימולציה?

 

מה היית עושה אחרת?

לוחות זמנים:

בתחנת הדילמה הזמן המוקצב לכל ראיון הוא עשר דקות.

 

בתחנת הסימולציה הזמן מחולק בין שני השלבים: חלק ראשון (הצגה) – חמש דקות, חלק שני (ראיון) – חמש דקות נוספות. סה”כ עשר דקות.

איך כדאי להתכונן לכל אחת מהתחנות?

איך להתכונן לתחנת הדילמה: שימו דגש בעיקר על הדיון המתפתח בינכם לבין המראיין, והקפידו להסביר בהגיון את עמדתכם. תרגלו שאלות ממבחנים משנים קודמות, ותרגלו התמודדות איתן גם מול חברים. 

איך להתכונן לתחנת הסימולציה: שימו את הדגש העיקרי על אמפטיה והזדהות עם הדמות המוצגת לפניכם. גם כאן כדאי לתרגל את הנושא יחד עם חברים, אנשים או חברי קבוצת הלימוד שאליה אתם משתייכים. 

מה המשקל של התחנה בציון הסופי?

אין חלוקה לציונים שונים על פי התחנות השונות. משקלו הכולל של יום התחנות מהווה 55% מהציון הסופי.